
Το μυστικό της καταγωγής τους κρύβουν στα δάχτυλα των ποδιών τους οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης.Σύμφωνα με ορισμένους αρχαιολόγους, η μορφολογία των κάτω άκρων τους δηλώνει πασιφανώς την ελληνική τους ταυτότητα. Άλλοι συνάδελφοί τους όμως είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί, επισημαίνοντας ότι, ακριβώς αυτό που ονομάζεται «Ελληνικό πόδι» στη γλυπτική μπορεί να ενισχύει την άποψη περί της ρωμαϊκής προέλευσης των Καρυάτιδων.
Όπως φάνηκε μόλις αποκαλύφθηκαν ως τα βάθρα τους, οι Κόρες της Αμφίπολης θα μπορούσαν να αποτελούν υπόδειγμα πλαστικής απόδοσης ενός κανόνα της γλυπτικής: Το δεύτερο δάχτυλο του ποδιού αποδίδεται στα αγάλματα πάντα ως μακρύτερο του μεγάλου δαχτύλου.
Επίσης, το τρίτο δάχτυλο είναι σημαντικά πιο μικρό και φουσκωτό. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που έμεινε στην ιστορία της τέχνης ως «πους ο Ελληνικός».
Το μακρύτερο δεύτερο δάχτυλο θεωρούνταν δείγμα ευγενούς καταγωγής και, μια δοξασία που ενισχύθηκε, διαδόθηκε και επικράτησε κυρίως κατά την περίοδο των κατακτήσεων του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Σε σαφή διάκριση από το «αιγυπτιακό πόδι», τύπο στον οποίον το μεγάλο δάχτυλο προεξέχει, το «Ελληνικό πόδι» καθιερώθηκε ακόμη και στην αιγυπτιακή τέχνη, ιδιαίτερα μετά από τη δυναστεία που ίδρυσε ο Πτολεμαίος, ο Μακεδόνας στρατηγός του Αλεξάνδρου.
Παρόλ’ αυτά, όπως υπογραμμίζουν ειδικοί στην αρχαία γλυπτική, το «ελληνικό πόδι» όπως αυτό που διακρίνεται εμφανώς πάνω από τα κρηπιδωτά υποδήματα των Καρυάτιδων, αποτελούσε κοινό τόπο, τόσο πριν από την εποχή της ακμής των Μακεδόνων όσο και πολύ μετά από αυτήν.
Η γοητεία που ασκούσε στους καλλιτέχνες το προεξέχον δεύτερο δάχτυλο του ποδιού, το διατήρησε δημοφιλές και επίκαιρο σχεδόν επ’ άπειρον: Η πορεία του «ελληνικού ποδός» ξεκινά από την αρχαία ελληνική γλυπτική, περνά στη ρωμαϊκή, αναγεννάται με τις κάθε είδους νεο-κλασσικιστικές τάσεις και φτάνει ακόμη και ως τα πελώρια πέλματα του Αγάλματος της Ελευθερίας.
Η γαλλική ονομασία του «ελληνικού ποδιού» είναι επίσης ενδεικτική των θεωριών που έχουν διατυπωθεί γύρω από αυτό: Εκτός από «pied grec» («ελληνικό πόδι»), οι Γάλλοι το αποκαλούν και «pied de Néanderthal», καθώς το προεξέχον δεύτερο δάχτυλο θεωρείται αταβιστικό κατάλοιπο της προέλευσης του ανθρώπου από τους πιθηκοειδείς συγγενείς του στο ζωικό βασίλειο.
Η προέκταση της χρήσης του «ελληνικού ποδιού», τόσο στην τέχνη πριν από την ελληνιστική περίοδο όσο και μετά από αυτήν, αφήνει κάποια περιθώρια επίρρωσης της θεωρίας περί ρωμαϊκής καταγωγής των Καρυάτιδων. Με το ίδιο κριτήριο όμως, επιβεβαιώνεται η ελληνικότητα των επιβλητικών γυναικείων αγαλμάτων στον τάφο της Αμφίπολης.
Σύμφωνα και με τους ορθοπαιδικούς, υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι πέλματος: το «αιγυπτιακό πόδι», στο οποίο το μεγάλο δάχτυλο είναι το μακρύτερο και τα υπόλοιπα σταδιακά μικραίνουν, το «ρωμαϊκό πόδι», όπου τα δάχτυλα έχουν περίπου το ίδιο μήκος, και το «ελληνικό πόδι», στο οποίο το δεύτερο δάκτυλο είναι πιο μπροστά από το μεγάλο.
Αξίζει να αναφερθεί ότι και το Άγαλμα της Ελευθερίας, έχει το «ελληνικό πόδι». Στην ιατρική, ο συγκεκριμένος τύπος πέλματος, ονομάζεται Morton’s toe. Το όνομα δόθηκε από τον Αμερικανικό ορθοπαιδικό χειρούργο, Dudley Joy Morton (1884–1960) και ουσιαστικά αποτελεί μία δυσμορφία, σε σχέση με το το 70%-80% του παγκόσμιου πληθυσμού που έχει το φυσιολογικό «αιγυπτιακό πόδι».
Οι κόθορνοι
Στα αρχαία αγγεία που έχουν βρεθεί και σε σχετικές πηγές, ανάμεσα στα υποδήματα των αρχαίων Ελλήνων, συναντάμε και τους κοθόρνους. Οι κόθορνοι έχουν συνδεθεί με το αρχαίο ελληνικό δράμα, καθώς η χοντρή σόλα τους, έδινε το ανάλογο ύψος στους υποκριτές, χαρίζοντας τους, μία επιβλητική ανωτερότητα. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, ο Αισχύλος ήταν εκείνος που το χρησιμοποίησε πρώτος στο θέατρο.
Έκτοτε, καθιερώθηκε οι τραγικοί υποκριτές να φορούν τα συγκεκριμένα υποδήματα. Κυρίως οι υποκριτές που ενσάρκωναν τους θεούς. Για παράδειγμα, στους «Βατράχους», ο θεός Διόνυσος φοράει κοθόρνους.
Στο θέατρο, οι κόθορνοι αποτελούνταν από το συνήθως μονοκόμματο κάττυμα, με ύψος γύρω στα 8 εκατοστά ( ή κάτυμμα από επάλληλες ξύλινες στρώσεις). Χάρη στα υποδήματα αυτά, ο ηθοποιός μπορούσε να φτάσει σε ύψος γύρω στο 1.80 και 1.90 και για αυτό το λόγο έπρεπε να εξασκηθεί αρκετά για να μην πέσει.
Το ρωμαϊκό θέατρο, υιοθέτησε από το Ελληνικό τους κοθόρνους, όχι όμως τόσο πιστά, αφού σε αρκετές τοιχογραφίες στην Πομπηία, που απεικονίζουν θεατρικές παραστάσεις, οι ηθοποιοί δεν φορούν κοθόρνους.
Στην καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων, οι κόθορνοι, ήταν ένα πολύ πιο άνετο υπόδημα. Ήταν φαρδύ και το φορούσαν και οι άνδρες και οι γυναίκες. Σύμφωνα βέβαια, με κάποιες πηγές, ο κόθορνος ήταν αποκλειστικά γυναικείο υπόδημα, ενώ για άλλες, όπως για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, μόνο ανδρικό. Έχει υπερισχύσει η άποψη όμως, ότι το υπόδημα προοριζόταν και για τα δύο φύλα.
Ήταν μάλιστα, τόσο φαρδύ, ώστε να ταιριάζει και στο αριστερό και στο δεξί πόδι, όπως μας πληροφορεί ο Αριστοφάνης: «ες τω κοθόρνω τω πόδ’ενθείς ίαιμαι». Αυτός, άλλωστε ήταν και ο λόγος, που ο κόθορνος έλαβε και μεταφορική σημασία: «κόθορνος» προσονομάστηκε ειρωνικά ο Θηραμένης, ένας από τους Τριάκοντα Τυράννους και στρατηγός στα τελευταία χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου.
Οι ομοιότητες των Καρυατίδων της Αμφίπολης με τις Καρυάτιδες στο Ερέχθειο
Στους κοθόρνους των Καρυάτιδων της Αμφίπολης βρέθηκαν ίχνη από κόκκινο και κίτρινο χρώμα. Ζωγραφισμένες ήταν και οι Καρυάτιδες στο Ερέχθειο, αλλά τα χρώματα χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου. Ένα άλλο κοινό τους σημείο, είναι ότι τόσο οι Καρυάτιδες στην Αμφίπολη, όσο και στο Ερέχθειο, λειτουργούν ως κίονες.
Μπορεί οι πρώτες να βρίσκονται εντός του ταφικού μνημείου στον λόφο Καστά, και οι δεύτερες σε περίοπτη θέση, ωστόσο σύμφωνα με την παράδοση, και οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου «φρουρούσαν» τον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα.
Το Μουσείο της Ακρόπολης μας πληροφορεί: «Για τις Καρυάτιδες έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες. Η πειστικότερη υποστηρίζει ότι αποτελούσαν το υπέργειο μνημείο του τάφου του Κέκροπα και ότι ήταν οι χοηφόροι που απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό.
Το κυρίως οικοδόμημα και τη βόρεια πρόσταση του Ερεχθείου περιέτρεχε μια συνεχής ιωνική ζωφόρος διακοσμημένη με μορφές θεών, ηρώων και θνητών σε σκηνές που συνδέονταν με τις πανάρχαιες λατρείες του Ερεχθείου. Οι μορφές ήταν ξεχωριστά δουλεμένες σε παριανό μάρμαρο και προσαρμοσμένες σε πλάκες από γκρίζο ελευσινιακό λίθο».
Όσο για το πώς προέκυψε το όνομα «Καρυάτιδες», το Μουσείο διευρκρινίζει: «Τα αγάλματα, σε οικοδομική επιγραφή του Ερεχθείου ονομάζονται απλώς Κόρες, ενώ η ονομασία Καρυάτιδες δόθηκε σε μεταγενέστερα χρόνια. Λόγος έχει γίνει και για τις μορφές τους.
Οι μορφές των γυναικείων αγαλμάτων στην Αμφίπολη και στην Ακρόπολη, παραπέμπουν στον τύπο της Κόρης. Πρόκειται για αγάλματα με ελαφρύ χαμόγελο, βοστρύχους, ενώτια και χειριδωτό χιτώνα.
-
LIFESTYLE
Θεοδώρα Μαρτίκα: “Μου εύχονται ο Σπύρος να πάρει όλα τα φάρμακα του φαρμακείου και να πάθει καρκίνο”
-
LIFESTYLE
Άλλαξε μύτη και δόντια, διόρθωσε το μακιγιάζ: Τη Ζυγούλη, 25 χρόνια πριν, δε θα την αναγνώριζε ούτε ο Ρουβάς
-
LIFESTYLE
Ρούλα Κορομηλά για βραβεία Mad: «Δεν έχω ξαναδεί καλλιτέχνες να κυκλοφορούν με 15 μπράβους»
-
ΕΛΛΑΔΑ
Δολοφονία στο Κουκάκι: «Σκότωσα τη μητέρα σου!», είπε στον γιο του ο 55χρονος που μαχαίρωσε τη σύζυγό του
-
LIFESTYLE
Αγαπητό MAD, τι περιμένεις όταν αποθεώνεις τα σκουπίδια;
-
LIFESTYLE
Γιώργος Κωνσταντίνου: «Μέχρι τα 18, έζησα βασανιστικά χρόνια με τη γιαγιά μου, είχαμε σκοτωμούς στο σπίτι»
-
LIFESTYLE
Τέλος από την τηλεόραση οι τράπερ, οι Light, Snik, Trannos μετά το ξύλο στα βραβεία
-
LIFESTYLE
MAD: Σοκάpουν οι μάρτυρες – «Είδα oπλo, είδα την Παπαρίζου να γρoνθoκοπείται, κατέβασα κάτω την Τάμτα»
-
ΑΘΛΗΤΙΚΑ
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Υγρού Στίβου: Συγκλονιστικές εικόνες από τη διάσωση διαγωνιζόμενης που λιποθύμησε στο νερό
-
ΕΛΛΑΔΑ
Κλειδωμένη 42 χρόνια σε ένα δωμάτιο: Νέο Κωσταλέξι στη Λάρισα, μητέρα κρατούσε φυλακισμένη την κόρη της (video)
-
PEOPLE
Το χρυσό μετάλλιο στο PowerPoint στη χώρα μας κατέκτησε 16χρονος και πάει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα
-
LIFESTYLE
Πέτρος Φιλιππίδης: «Η Ελπίδα Νίνου έμαθε ότι είχε παράλληλη σχέση – Κόντεψε να μας σκοτώσει»
-
LIFESTYLE
Το ‘πε και το ‘κανε: Η Δανάη Μπάρκα χτύπησε, on air, τατουάζ στο μπούτι και το σχέδιο τα… λέει όλα
-
LIFESTYLE
Τέλος τα φίλτρα που την έκαναν 25αρα: Έτσι εivαι η Νατάσα Θεοδωρίδου χωρίς ρετούς
-
LIFESTYLE
Κόνι Μεταξά: «Με τον Μάριο Καπότση δεν έχουμε κανένα κοινό, στο πρόσωπό του βλέπω τον καλύτερό μου φίλο»
-
LIFESTYLE
Βρισηίδα Ανδριώτου: «Ο Σπύρος Μαρτίκας ήταν η σχέση μου, ο σύντροφός μου, το αγόρι μου, ο άνδρας μου»
-
LIFESTYLE
Μετανάστης, πατέρας 3 παιδιών: Ένας άλλος ο Γιώργος Τσάκας του Big Brother 21 χρόνια μετά τη νίκη του
-
LIFESTYLE
Αθλητής στον Παναθηναϊκό: Ο γιος του Βασίλη Μπισμπίκη μεγάλωσε και κάνει περήφανους τους γονείς του
-
LIFESTYLE
Ξανθιά και χωρίς το μονόφρυδο: Την Σοφία Χατζηπαντελή, 5 χρόνια πριν, δεν θα την γνώριζε ούτε η Βίκυ Καγιά
-
LIFESTYLE
Σε πελάγη ευτυχίας η Πάολα: Η γνωριμία με τον νέο της σύντροφο, τα ευχάριστα νέα και η συγκατοίκηση
-
ΕΛΛΑΔΑ
Λέκτορας του ΑΠΘ έκανε μάθημα με το μωρό φοιτήτριάς της στην αγκαλιά
-
LIFESTYLE
Παντρεύεται o Χρήστος Χολίδης: H άγνωστη γυναίκα που του έκλεψε την καρδιά και η «κρυφή» σχέση εδώ και 2 χρόνια
-
LIFESTYLE
Κόνι Μεταξά: Ο γάμος στην Κρήτη, οι 200 καλεσμένοι, οι 6 κουμπάροι, το νυφικό και τα παιδιά που… απαγοpεύονται
-
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
«Μπορεί να περνούν τον άντρα μου για παππού μου, αλλά είναι ο έρωτας της ζωής μου»
-
LIFESTYLE
Ο Κωνσταντίνος Αργυρός δωρίζει για τα αδέσποτα μέρος της αμοιβής του από τη συναυλία στο Καυτανζόγλειο
-
LIFESTYLE
Σίσσυ Χρηστίδου για την Λατινοπούλου – «Το πως αισθάνεται η Δανάη με το σώμα της αφορά μόνο την Δανάη»
-
ΕΛΛΑΔΑ
Αντικατάσταση ηλεκτρικών συσκευών: Απευθείας στο ταμείο η επιδότηση – Από την Τρίτη ξεκινούν οι αιτήσεις
-
LIFESTYLE
Θανάσης Βισκαδουράκης για Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο: «Για μένα είναι ο μπαμπάς μου, με μεγάλωσε κοντά του»
-
ΔΙΑΦΟΡΑ
Ελληνική Μυθολογία: Από που προήλθε το όνομα της Ιταλίας;
-
ΔΙΑΦΟΡΑ
Πoιο ήταν το «μαρτύριο του Ταντάλου» και γιατί τον καταράστηκε ο Δίας