Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ

Advertisement
Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ
Advertisement

Καθώς έκανα την έρευνα μου για τον Γιαννούλη Χαλεπά, ένοιωσα να ξεδιπλώνεται μπροστά μου μια ταλαίπωρη – χαλεπή ζωή που η αγωνία της καθημερινότητας του να με συγκλονίζει.

Μελέτησα πολλά κείμενα που έχουν γραφτεί για αυτόν, άκουσα ομιλίες και η ζωή του είναι σαν να πέρασε ολόκληρη από μπροστά μου ζωντανή σαν κινηματογραφική ταινία.

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς μίλησε στην ψυχή μου.

Με συνεπήρε και με ενθουσίασε με τρόπο αθόρυβο, εσωτερικό. Περπάτησα στον δρόμο του με βήματα αργά για να προλαβαίνει η καρδιά να συμπάσχει, να νοιώθει, να κατανοεί, να αγαπάει. Με ενέπνεε κάτι το αδιόρατο. Σίγουρα δεν ήταν η φήμη του μεγάλου γλύπτη, ούτε οι φημισμένοι που μιλούσαν γι ‘αυτόν.

Ήταν το έργο του αλλά και οι ταλαιπωρίες της ζωής του που τον ξεπερνούσαν σαν άνθρωπο και τον γονάτιζαν. Όπως ξεπερνούν κάθε καλλιτεχνική ψυχή και την γονατίζουν. Γονάτισα και εγώ μαζί του για να τον νιώσω από το ύψος των περιστάσεων του. «Δεν μπορεί κανείς να καταλάβει το έργο αν δεν γνωρίσει τον καλλιτέχνη», μας λέει ο Νίτσε.

Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ - Εικόνα 2

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς γεννήθηκε στον Πύργο της Τήνου, ανήμερα της Παναγίας, στις 14 Αυγούστου του 1851. Όταν ο Βαν Γκόγκ ήταν μόλις 2 χρονών. Η σύνδεση που κάνω δεν είναι τυχαία.

Ο Γιαννούλης ήταν το πρώτο παιδί από τα πέντε της οικογένειας. Ο πατέρας του Γιάννης, έδωσε στον γιό του το όνομα του για να τον κάνει την συνέχεια της δικής του ζωής. Τον ήθελε υπάλληλο στην πολύ μεγάλη και επιτυχημένη επιχείρηση του. Ήταν μαρμαρογλύπτης, πάππου προς πάππου. Από τους πιο φημισμένους!

Μαζί με τον αδελφό του, ο Γιάννης Χαλεπάς, είχαν επεκτείνει την επιχείρηση τους με παραρτήματα στον Πειραιά, στην Σμύρνη μας (ας μην ξεχνάμε τί άνθιση είχε εκείνη την εποχή η Σμύρνη με τους έλληνες πριν την καταστροφή της) αλλά και στο Βουκουρέστι, όπου το ελληνικό στοιχείο ήταν πολύ ζωντανό και εκεί!

Έτσι ο Γιαννούλης μεγάλωνε μέσα σε ένα περιβάλλον με μάρμαρα, με σκόνη, με πηλό. Ήξερε πώς δουλεύεται το υλικό σχεδόν εκ γενετής και αυτό στα μάτια του πατέρα του τον προετοίμαζε για διάδοχο του.

Υπάρχει και ένα περιστατικό που αναφέρει ο Παπαδημητρίου στο βιβλίο του για τον Χαλεπά όπου όντας στην εφηβεία του, δεκαπεντάχρονος ο Γιαννούλης, και ενώ δούλευε με πείσμα και πυρετωδώς για καιρό ένα κωδωνοστάσιο στην ηλιόλουστη κυκλαδίτικη αυλή του όμορφου οικογενειακού σπιτιού του, όταν πια το ολοκλήρωσε, ρώτησε την θεία του πώς της φαινόταν.

Εκείνη δεν είχε ιδέα ότι ο έφηβος ανιψιός της χρειαζόταν τουλάχιστον την αναγνώριση των κόπων του και αποκρίνεται πως «Δεν αξίζει σχεδόν τίποτα»!! Του έλιωσε την αυτοπεποίθηση του. Αρπάζει τον κόπο του και τον κάνει «χίλια κομμάτια», αφήνοντας την θεία του άναυδη. Αυτή βέβαια δεν κατάλαβε πόσο είχε συμβάλλει στην αντίδραση του.

Πολύ πιθανόν να ερμήνευσε την πράξη του σαν τρελή παραξενιά και στοιχείο αλλοπρόσαλλης συμπεριφοράς. Πολλές φορές από άγνοια κάνουμε ανεπανόρθωτο κακό. Στην συνέχεια αυτό ενισχύθηκε και από άλλες ανάλογες συμπεριφορές από τα πιο κοντινά του πρόσωπα που θα περίμενε κανείς ψυχολογική και πρακτική ενίσχυση στις επιδόσεις και την κλίση ενός παιδιού.

Πολύ γρήγορα θα έρθει η μεγάλη ρήξη του Γιαννούλη με τα όνειρα του πατέρα του. Ο Γιαννούλης πηγαίνει στο δημοτικό και στην πρώτη τάξη του σχολαρχείου. Όλα έτοιμα για να γίνει ο υπάλληλος της επιχείρησης του πατέρα του. Ο Γιαννούλης όμως αρνείται. Σύγκρουση και αναστάτωση στην οικογένεια. Επικρατεί ο Γιαννούλης και τελικά, το 1869 ξεσηκώνεται όλη η οικογένεια και πηγαίνει στην Αθήνα για να φοιτήσει στη Γλυπτική στο Πολυτεχνείο. Δάσκαλος του ο Λεωνίδας Δρόσης. Αποφοίτησε με άριστα το 1872.

Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ - Εικόνα 4

Χαλεπάς «Το παραμύθι της Πεντάμορφης»

Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ - Εικόνα 6

Χαλεπάς «Μ. Αλέξανδρος»

Το 1873, με υποτροφία του Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας της Τήνου, πηγαίνει στο Μόναχο και σπουδάζει εκεί στην Ακαδημία Καλών Τεχνών. Είναι η εποχή που στην τέχνη επικρατεί ο κλασικισμός της αρχαίας Ελλάδας!

Δάσκαλος του ο δεξιοτέχνης κλασικιστής Μάξ Βον Βίντμαν (Max Von Ritter Windmann). Αρδεύει από τις κλασικές πηγές της γλυπτικής τέχνης με τα χαρακτηριστικά της ισορροπίας, της ηρεμίας, του μέτρου. Τα έργα του είχαν μια αναπάντεχη ωριμότητα.

Στο Ά έτος παίρνει το Ά βραβείο γλυπτικής για το έργο του «Παραμύθι της πεντάμορφης». Ανάμεσα σε αυτό του το έργο είχαν εκτεθεί και άλλα δικά του, όπως «Μ. Αλέξανδρος», «Κεφαλή Αθηνάς», «Αριάδνη κοιμώμενη», «Δάντης και Βεατρίκη», «Γαλακτοπώλης», «Μήδεια» κ.α. Όλα δείχνουν ένα λαμπρό μέλλον!!

Επίσης, το 1875, τα έργα του «Ο σάτυρος που παίζει με τον έpωτα» και το ανάγλυφο της Φιλοστοργίας» παρουσιάζονται στην έκθεση των Αθηνών και εντυπωσιάζουν! Η «Φιλοστοργία» είχε πρότυπο το Arapacis απο τον βωμό της Ειρήνης του Οκταβιανού.

Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ - Εικόνα 8

Γιαννούλης Χαλεπάς «Φιλοστοργία»

Γιαννούλης Χαλεπάς: ο Έλληνας Ροντέν – ο Έλληνας Βαν Γκόγκ - Εικόνα 10

Ανάγλυφο που διακοσμούσε το Βωμό της Ειρήνης (Ara Pacis) στη Ρώμη

Δείτε την επόμενη ή προηγούμενη σελίδα πατώντας τα νούμερα

Σελίδες — 1 2 3 4 5 6

Διαβάστε περισσότερα
Advertisement

Σχετικά άρθρα