
Τον περασμένο Απρίλιο συμπληρώθηκαν πέντε χρόνια από το θάνατο του τραγουδοποιού – τραγουδιστή Νίκου Παπάζογλου. Ένας θάνατος που βύθισε στο πένθος το πανελλήνιο και τους φαν του έντεχνου – λαϊκού τραγουδιού. Όχι μόνο γιατί χάθηκε ένας σημαντικός και αγαπητός καλλιτέχνης, αλλά και γιατί ο Νίκος ή ο
Είναι η πρώτη φορά φέτος που το καλοκαίρι, ο Αύγουστος, μου φαίνονται κενά, αδειανά, δίχως μια συναυλία του. Κάθε αυγουστιάτικο φεγγάρι, βλέπεις, ήταν ταυτισμένο επί σειρά ετών με κάτι μαγικές βραδιές στο Βεάκειο του Πειραιά ή στο Κατράκειο της Νίκαιας (δεν έχει σημασία που οι συναυλίες γίνονταν συνήθως τον Σεπτέμβριο), όπου ακούγαμε live τον «Αύγουστο«, κλείναμε τα μάτια και ερωτευόμασταν έως και τον αέρα γύρω μας.
Ποια ήταν τα συστατικά αυτού του τραγουδιού, που μάγεψαν έναν Μάνο Χατζιδάκι κι έτσι κάλεσε τον Παπάζογλου να εμφανιστεί στις παραστάσεις του στον «Σείριο», στο ZOOM, τη σαιζόν 1987 – 88;
Διόλου τυχαίο που εκεί, στον «Σείριο», ο Παπάζογλου συμμετείχε στο, κατά Διονύση Σαββόπουλο, «Χάρτινο το φεγγαράκι» του Χατζιδάκι με την Πασπαλά – Παπάζογλου και Σαββόπουλος άλλωστε είχαν γράψει ήδη ιστορία, ως ερμηνευτής και παραγωγός αντίστοιχα, με την «Εκδίκηση της γυφτιάς» του Νίκου Ξυδάκη και του Μανώλη Ρασούλη
Θυμάμαι την ιστορία πίσω από τον «Αύγουστο», όπως μου την είχε αφηγηθεί ο Παπάζογλου αυτοπροσώπως, ένα μεσημέρι του μακρινού 1997 στους »Αέρηδες» της Πλάκας:
Στα τέλη Ιουνίου του 1978 είχε γίνει ο σεισμός της Θεσσαλονίκης που προξένησε το θάνατο πολλών ανθρώπων. Χιλιάδες επίσης έμειναν άστεγοι, ενώ η μετασεισμική δραστηριότητα συνεχιζόταν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Έχοντας υποστεί ζημιές το σπίτι τους, ο Παπάζογλου πρότεινε στη γυναίκα του να πάρει τη νεογέννητη κόρη τους και να πάνε για λίγο καιρό σε συγγενείς τους στην Αμερική, μέχρι δηλαδή να μειωθεί το τρέμουλο της γης κάτω απ’ τα πόδια τους. Έτσι και έγινε.
Μπαίνοντας πια στον Αύγουστο, ο Παπάζογλου δέχτηκε την πρόσκληση του Διονύση Σαββόπουλου να παραθερίσει λίγες μέρες κοντά του στο Πήλιο. Πήγε, αλλά όπως ήταν αναμενόμενο, ο Νιόνιος δεν έκανε διακοπές μόνος του. Περιστοιχιζόταν από την οικογένεια του και νεαρά άτομα, αγόpια και κοpίτσια.
Σύντομα το πάθος του Παπάζογλου φούντωσε για ένα νεαρό όμορφο κοpίτσι. Έλξη απ’ αυτές τις ακατανίκητες που φέρνει ο Αύγουστος, η κάψα του ήλιου και η αλμύρα της θάλασσας! Τι θα έκανε ο καλλιτέχνης; Θα απατούσε τη γυναίκα του που έφυγε προσωρινά για να γλιτώσει το στρες των μετασεισμών; Σκεφτόταν και την κόρη του που μόλις είχε έρθει στον κόσμο…
Η ιστορία λέει πως ο Παπάζογλου δεν άντεξε άλλο το μαρτύριο ενός μοιραία ανικανοποίητου έpωτα. Μπήκε στο αυτοκίνητο του, αποφασισμένος να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη. Στη διαδρομή η μελαγχολία και οι σκέψεις του χτύπησαν κόκκινο. Ο «Αύγουστος» μόλις είχε συλληφθεί στο μυαλό του, στιχουργικά και μουσικά:
«Σ’ αγαπάω μα δεν έχω μιλιά να στο πω κι αυτό είναι ένας καημός αβάσταχτος λιώνω στον πόνο γιατί νιώθω κι εγώ ο δρόμος που τραβάμε είναι αδιάβατος κουράγιο θα περάσει θα μου πεις…
Σε ποιαν έκσταση απάνω σε χορό μαγικό μπορεί ένα τέτοιο πλάσμα να γεννήθηκε από ποιο μακρινό αστέρι είναι το φως που μες τα δυο της μάτια πήγε κρύφτηκε κι εγώ ο τυχερός που το ‘χει δει
Μες το βλέμμα της ένας τόσο δα ουρανός αστράφτει συννεφιάζει αναδιπλώνεται μα σαν πέφτει η νύχτα πλημμυρίζει με φως φεγγάρι αυγουστιάτικο υψώνεται και φέγγει από μέσα η φυλακή…»
Η «Φυλακή»! Αυτή «η άτιμη η φυλακή», έλεγε ο Παπάζογλου, που μας αναγκάζει να είμαστε »νομιμόφρονες», ήταν υπαίτια τελικά για ένα από τα ομορφότερα και πλέον διαχρονικά εpωτικά ελληνικά τραγούδια. Ήταν η πρώτη φορά επίσης, πάντα σύμφωνα με τον δημιουργό, που του βγήκε μια μουσική λόγια, κλασικίζουσα, ανεξάρτητη από τις rock ή τις λαϊκότροπες καταβολές του παρελθόντος και του τότε παρόντος του.
Το τραγούδι γράφτηκε για κιθάρα – φωνή και ο Παπάζογλου συνήθιζε να το παρουσιάζει σε φίλους του, δειλά – δειλά στην αρχή. Αργότερα προστέθηκαν τα μέρη των εγχόρδων, που το εμπλούτισαν ενορχηστρωτικά με ένα συγκλονιστικό τρόπο, έτσι όπως μάθαμε τον »Αύγουστο» από το άλμπουμ »Χαράτσι» του 1984. Έπρεπε να περάσουν δηλαδή έξι χρόνια για να δισκογραφηθεί στο πρώτο προσωπικό άλμπουμ του τραγουδοποιού πια Νίκου Παπάζογλου και όχι απλά του ερμηνευτή του Ρασούλη, του Ξυδάκη, του Νικολόπουλου και των άλλων συνθετών.
Τον »Αύγουστο» του Νίκου Παπάζογλου ηχογράφησαν τα επόμενα χρόνια από συναυλίες τους οι μεγαλύτεροι Έλληνες τραγουδιστές: Η Χάρις Αλεξίου, ο Γιώργος Νταλάρας και η Ελευθερία Αρβανιτάκη. Καμία όμως εκτέλεση δεν έφτασε σε αισθητική και συγκινησιακή πληρότητα αυτήν του δημιουργού του τραγουδιού. Ίσως γιατί δεν επρόκειτο για ακόμη ένα τραγούδι που αγαπήθηκε από τον κόσμο και έγινε κτήμα του.
»Αύγουστος» ήταν και είναι ο αισθηματικός λυγμός του Παπάζογλου, η μελαγχολία της ηττημένης λίμπιντο και αυτό το επίπονο απωθημένο εpωτικό ένστικτο που συναντάμε στα ποιήματα του Καβάφη ή και του Χριστιανόπουλου και του Ασλάνογλου, για να θυμηθούμε δύο άλλους μεγάλους ποιητές – συντοπίτες του τραγουδοποιού. »Ένα αριστούργημα» είχε χαρακτηρίσει τον »Αύγουστο» από το Τρίτο Πρόγραμμα ο Μάνος Χατζιδάκις πριν ακόμη βγει ο δίσκος! Ισχύει 100%, βοηθούσης πάντα της μοναδικής αυγουστιάτικης πανσελήνου!
Καλή σου ώρα εκεί που είσαι, Νίκο Παπάζογλου.
Πηγή: dinfo.gr
-
LIFESTYLE
Δεκάδες σχόλια κάτω από την ανάρτηση της Μαρίας Βοσκοπούλου: Ποζάρει με μαύρο μπικίνι μέσα στην πισίνα
-
LIFESTYLE
Κοραλία Τσόγκα: «Δεν μου έχουν δοθεί ευκαιρίες χαριστικά, μόνο και μόνο επειδή οι γονείς μου είναι στο χώρο»
-
LIFESTYLE
Πανύψηλη, μπασκετμπολίστρια, με ομορφιά μοντέλου: Αuτή είναι η 24χρονη κόρη του Παναγιώτη Φασούλα, Μαριέλλα
-
ΕΛΛΑΔΑ
Θεσσαλονίκη: Τράπερ ο 27χρονος που συνελήφθη για τον βιασμό 16χρονης
-
LIFESTYLE
Ο δύσκολος χωρισμός της Αλίκης με τον Μπονάτσο και η μέρα που έφυγε από το σπίτι
-
ΕΛΛΑΔΑ
Πανελλαδικές 2022: Μαθήτρια από τη Ρόδο έσπασε τα κοντέρ της βαθμολογίας με 19.625 μόρια
-
LIFESTYLE
Άλλαξε η Στέλλα Μπεζαντάκου, 20 χρόνια μετά το Bar
-
ΕΛΛΑΔΑ
«Έγραψα 20 Μαθηματικά, 20 Φυσική, 19,5 Χημεία. Τρελάθηκα!»: Ο Ιρανός πρόσφυγας που αρίστευσε στις Πανελλήνιες
-
LIFESTYLE
Στάθης Παναγιωτόπουλος: Άνοιξε το μπαρ του αλλά οι ντόπιοι του γύρισαν την πλάτη στην Αλόννησο
-
ΕΛΛΑΔΑ
ΟΑΕΔ: Νέο έκτακτο επίδομα καλοκαιριού έως 1.000 ευρώ σε χιλιάδες ανέργους με μόνο 3 προϋποθέσεις
-
ΕΛΛΑΔΑ
Ιστορική απάντηση του προέδρου των Πομάκων στον Ερντογάν!
-
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
Ρε σεις, μην τις σκοτωνετε…Αυτες γεννησαν τα παιδια σας…
-
ΔΙΑΦΟΡΑ
«Θέλω να δραπετεύσω» – Bίντεο για την αιχμαλωσία των ζώων
-
ΑΘΛΗΤΙΚΑ
Σάρωσε ο Μίλτος Τεντόγλου: Κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο με 8.32μ.
-
LIFESTYLE
«Ελεύθερος» ο τραγουδιστής Κωνσταντίνος Αργυρός: Χώρισε με την Αλεξάνδρα Φωτοπούλου μετά από τρία χρόνια σχέσης
-
LIFESTYLE
Θεοδώρα Μαρτίκα: “Μου εύχονται ο Σπύρος να πάρει όλα τα φάρμακα του φαρμακείου και να πάθει καρκίνο”
-
LIFESTYLE
Άλλαξε μύτη και δόντια, διόρθωσε το μακιγιάζ: Τη Ζυγούλη, 25 χρόνια πριν, δε θα την αναγνώριζε ούτε ο Ρουβάς
-
LIFESTYLE
Ρούλα Κορομηλά για βραβεία Mad: «Δεν έχω ξαναδεί καλλιτέχνες να κυκλοφορούν με 15 μπράβους»
-
ΕΛΛΑΔΑ
Δολοφονία στο Κουκάκι: «Σκότωσα τη μητέρα σου!», είπε στον γιο του ο 55χρονος που μαχαίρωσε τη σύζυγό του
-
LIFESTYLE
Αγαπητό MAD, τι περιμένεις όταν αποθεώνεις τα σκουπίδια;
-
LIFESTYLE
Γιώργος Κωνσταντίνου: «Μέχρι τα 18, έζησα βασανιστικά χρόνια με τη γιαγιά μου, είχαμε σκοτωμούς στο σπίτι»
-
LIFESTYLE
Τέλος από την τηλεόραση οι τράπερ, οι Light, Snik, Trannos μετά το ξύλο στα βραβεία
-
LIFESTYLE
MAD: Σοκάpουν οι μάρτυρες – «Είδα oπλo, είδα την Παπαρίζου να γρoνθoκοπείται, κατέβασα κάτω την Τάμτα»
-
ΑΘΛΗΤΙΚΑ
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Υγρού Στίβου: Συγκλονιστικές εικόνες από τη διάσωση διαγωνιζόμενης που λιποθύμησε στο νερό
-
ΕΛΛΑΔΑ
Κλειδωμένη 42 χρόνια σε ένα δωμάτιο: Νέο Κωσταλέξι στη Λάρισα, μητέρα κρατούσε φυλακισμένη την κόρη της (video)
-
PEOPLE
Το χρυσό μετάλλιο στο PowerPoint στη χώρα μας κατέκτησε 16χρονος και πάει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα
-
LIFESTYLE
Πέτρος Φιλιππίδης: «Η Ελπίδα Νίνου έμαθε ότι είχε παράλληλη σχέση – Κόντεψε να μας σκοτώσει»
-
LIFESTYLE
Το ‘πε και το ‘κανε: Η Δανάη Μπάρκα χτύπησε, on air, τατουάζ στο μπούτι και το σχέδιο τα… λέει όλα
-
LIFESTYLE
Τέλος τα φίλτρα που την έκαναν 25αρα: Έτσι εivαι η Νατάσα Θεοδωρίδου χωρίς ρετούς
-
LIFESTYLE
Κόνι Μεταξά: «Με τον Μάριο Καπότση δεν έχουμε κανένα κοινό, στο πρόσωπό του βλέπω τον καλύτερό μου φίλο»