Ο βραβευμένος Έλληνας επιστήμονας που πολεμάει τον καρκίνο με το Φως

Ο βραβευμένος Έλληνας επιστήμονας που πολεμάει τον καρκίνο με το Φως

Τον Βασίλη Ντζιαχρήστο, βραβευμένο Έλληνα ερευνητή, το Φως δεν τον τυφλώνει. Τον βοηθάει να βοηθήσει τους ενδοσκόπους και τους διαγνώστες στη μάχη με τον καρκίνο – και όχι μόνον. Και να φανταστείτε ότι ο σημαντικός αυτός επιστήμονας πιστεύει πως, στην Ιατρική, είμαστε ακόμη στον Μεσαίωνα

Ο βραβευμένος Έλληνας επιστήμονας που πολεμάει τον καρκίνο με το Φως - Εικόνα 1

Πώς θα ήταν άραγε ο κόσμος μας – και η Ιατρική του – αν μπορούσαμε να δούμε, ολόφωτα και σε τρεις διαστάσεις, τα καρκινικά κύτταρα, ώστε να επέμβουμε; Κάπως σαν τον κόσμο που έπλασε με φως ο Βασίλης Ντζιαχρήστος. Με μια τεχνική που είναι πιο ευαίσθητη και και αποτελεσματική (στην απεικόνιση) από τις ακτίνες Χ και τους υπερήχους. Με απλά λόγια μπαίνει απευθείας στο θέμα, στην κουβέντα μας, κάπου ανάμεσα σε ένα ταξίδι του στην Αυστραλία και στο Εργαστήριό του, στο Μόναχο: «Το φως, ιδιαίτερα ο φθορισμός, κάνει τα κύτταρα ορατά, ώστε και οι βιολόγοι και οι γιατροί να ανακαλύψουν και οι ασθενείς να μπορέσουν να διαγνωσθούν καλύτερα και να ιαθούν». Πώς το ακούτε; Ή μάλλον πώς το διαβάζετε; Επίτευγμα για Νόμπελ;

Πάντως ο Βασίλης Ντζιαχρήστος, που εξακολουθεί να δουλεύει στα πανεπιστημιακά εργαστήρια του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Μονάχου, έχει ήδη αποκτήσει ένα Νόμπελ. Το γερμανικό Νόμπελ, αν θέλετε. Ή αλλιώς το Leibniz Preis, το 2013 για την πρωτοποριακή μέθοδό του απεικόνισης των καρκινικών κυττάρων. Και δεν έμεινε εκεί. Ως ερευνητής που έχει ρίξει γέφυρες προς την αγορά σε αυτόν τον τομέα -και με δικές του εταιρείες- προώθησε με ζέση τη «διασύνδεση της πανεπιστημιακής έρευνας με την αγορά με σκοπό την οικονομική ανάπτυξη». Προτείνοντας τον όρο Uni-preneur (University – Πανεπιστήμιο και Εntrepreneur – επιχειρηματίας), που καθιερώθηκε από τη Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών, DAAD.

«Το μάτι δεν βλέπει με ακρίβεια», μου λέει εννοώντας τους χειρουργούς και τους ενδοσκόπους. «Δεν βλέπει όλα όσα θα θέλαμε να δούμε και για τη διάγνωση και για την θεραπεία. Στο χειρουργείο χρησιμοποιούμε ακόμη τα μάτια, όπως ο Ιπποκράτης πριν από 3.000 χρόνια. Το φθορίζον φως «δείχνει» πολλά περισσότερα. Και αυτό μπορεί να γίνει και στο σπίτι ή στο ασθενοφόρο». Οι φωσφορίζουσες ουσίες με τις οποίες δουλεύει μπορούν να μας… δείξουν τα καρκινικά κύτταρα πέντε φορές καλύτερα. Και μιλάμε για κάτι σαν το black light, που κάνει τα ρούχα μας ή τα δόντια μας να ακτινοβολούν στις ντίσκο, φερ’ ειπείν. Ή σαν την ουσία που κάνει τις πυγολαμπίδες να λάμπουν στο σκοτάδι. Με το ειδικό κόκκινο φως δε όταν αυτές οι φθορίζουσες ουσίες κολλάνε στα καρκινικά κύτταρα, τα βλέπουμε στο όλον τους.

Ο βραβευμένος Έλληνας επιστήμονας που πολεμάει τον καρκίνο με το Φως - Εικόνα 2

Για παράδειγμα μου φέρνει την οισοφαγική ενδοσκόπηση ή την κολονοσκόπηση, που με τη «φωτεινή» τεχνική του αποκαλύπτει τυχόν όγκους. Τον καρκίνο του οισοφάγου, ας πούμε. Ή, σε άλλες περιπτώσεις, τις αλλοιώσεις της αρτηριοσκλήρυνσης. «Η εμφάνιση των όγκων με αυτή την τεχνική παίζει τεράστιο ρόλο στην βιωσιμότητα και στο κόστος της θεραπείας. Με την πρώιμη διάγνωση σώζονται ζωές».

Γεννημένος πριν από 48 σχεδόν χρόνια στη Λάρισα είχε από μικρός μεγάλη αγάπη για το φως. Και συνειδητοποίησε πόσα μπορεί να κάνει, αν έχει τα κατάλληλα μέσα στη διάθεσή της, μια επιστήμη σαν την Βιολογία, που «ανακαλύφθηκε» πριν από 350 χρόνια και έχει στο παλμαρέ της πολλά Νόμπελ για τα βήματα που έχει κάνει. Μαζί με όλα αυτά είχε και την έφεση για το Πανεπιστήμιο. Έτσι βρέθηκε στους Φυσικούς του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Κι εκεί ανακάλυψε, όπως μου λέει, ότι κάτι δεν του κόλλαγε. «Άκουγα για ανακάλυψη κι εγώ ήμουν άνθρωπος που θέλει να δίνει λύσεις».Δείτε την επόμενη ή προηγούμενη σελίδα πατώντας τα νούμερα